Zelené hotely nové generace

Aktivity podporující ochrana životního prostředí jsou v hotelu již několik let na denním pořádku. V čase, kdy ale čím dál častěji slýcháme hororové zprávy o konci světa a zániku naší planety, se každý musí zamyslet nad tím, jestli není vhodné udělat i něco nad rámec obvyklého třídění odpadů a šetrného zacházení s energiemi a vodou.

Eco-friendly

Tzv. environmentaly-friendly chování totiž zahrnuje také šetrné chování k sobě samému a ke svému nejbližšímu okolí. Nejde tedy pouze o třídění odpadů, ale o minimalizaci jejich vzniku, o rozumnou volbu dodavatelů potravin a jejich kvalitní zpracování, o využití přírodních látek v domácím prostředí a pečování o lidské tělo.

Velké množství z výše zmíněných aktivit je více než vhodné zapojit také do fungování vašeho hotelu. Mnoho studií dešifrujících zákazníkovo chování již potvrdilo, že zejména mladá generace cestujících vyloženě vyhledává hotelové provozy, které alespoň nějakým způsobem podporují eco-friendly přístup.

Veggie, vegan a raw

Éra zelených hotelů v Česku v několika minulých letech trochu utichla, to ale neznamená, že se v tomto oboru neděje nic nového. Některé z nich se například zapojily do celosvětového hnutí s názvem Veggie Hotels, které má zázemí v Německu. Smysl těchto hotelů je jednoduchý – v celém komplexu nesmí být nabízeno žádné maso včetně ryb. Velká část z nich také hrdě prohlašuje, že servíruje pouze pokrmy připravené z organicky vypěstované produkce vlastními silami či od místních dodavatelů. Jejich restaurace často nabízejí také speciální menu, která obsahují pokrmy připravené bez použití mléka a lepku, některé jsou striktně veganské nebo připravující syrovou stravu. Výjimkou také není použití přírodních materiálů při vybavení hotelu, včetně anti-alergických a v přírodě snadno rozkladatelných prvků. Veggie hotely nabízejí také aktivní využití volného času, v nabídce jejich služeb jsou různé edukační kurzy, hodiny jógy, pilates nebo ájurvédských masáží.

V České republice jsou do této skupiny hotelů oficiálně zapojeny pouze tři zařízení – Mountain Chalet Antarik ve Francově Lhotě poblíž hranic se Slovenskem, Vital Hotel Villa Ritter v Karlových Varech a Vitalpenzion Novina kousek od Liberce.

Vitalpenzion Novina, Kryštofovo Údolí

Vitalpenzion Novina se hlásí k těm ubytovacím provozům, které nabízejí 100% rostlinné (veganské) menu v souladu s názorem, že živočišné výrobky zatěžují lidský organismus a jejich produkce má negativní vliv na životní prostředí. Některé z rostlinných produktů, které ve své kuchyni v penzionu využívají, pocházejí z jejich vlastního eshopu, další od místních prodejců. V rámci polopenze, která je součástí ceny za noc, tak můžou hosté ochutnat například dhal soup, burger z čočky, polévku s chia semínky, žampiony plněné tofu nebo květákové kari. Celým hotelem se jako linka táhne potřeba aktivního odpočinku, využít k tomu hosté mohou například trampolínu nebo slack line nataženou mezi stromy.

Detox hotel Villa Ritter, Karlovy Vary

Ještě o krok dál jsou v hotelu Villa Ritter, kde do svého názvu umístili termín detox. Svůj přístup staví na unikátním detoxikačním programu očisťujícím tělo i duši s maximálním využitím přírodní léčivé síly stravy a očistných kúr. Kromě dalších detoxikačních procedur zde hosté mohou využít například lymfodrenáž, detoxikační zábaly nebo fytosaunu. Veškeré potraviny jsou zde připravovány při maximální teplotě 42 stupňů Celsia, což zajišťuje maximální stravitelnost a zachování všech výživových vlastností. Hosté si také mohou v daný den vybrat suroviny, ze kterých bude následující den jejich pokrm připraven. Jídelníček podporuje proces odkyselení vnitřního prostředí organismu a tam, kde to má gastronomický smysl, se k přípravě pokrmů používá ionizovaná voda. Nápomocná je jim k tomu raw food restaurace Vitariana, kde nabízejí například i pizzu, burger, sushi, palačinky nebo cheesecake.

TIP: Ovoce a zelenina v tekuté formě

Ono se lehce řekne, nabízejte hostům v restauraci a na snídani pestrou a kvalitní stravu, když už ne organickou, tak alespoň plnou vitamínů a dalších potřebných látek. Vy k tomu ale jaksi nemáte vhodné prostředí, nebo ruku na srdce, málo finančních prostředků. A možná že i kdybyste je měli, kdo vám zaručí, že nakupujete produkci v té nejvyšší kvalitě? Odpověď na vaši otázku je jednoduchá a jmenuje se LaVita. Jedná se o německý doplněk stravy, extrakt vyrobený z více než 70 druhů ovoce, zeleniny, bylin, esenciálních olejů a kvašených probiotických látek, pochopitelně vypěstovaných v režimu ekologického zemědělství. Tento čistě přírodní produkt pokryje denní dávku pěti porcí čerstvé zeleniny a ovoce a používá se velmi jednoduše, prostě se rozmíchá ve vodě.

Jak a kde využít?

Využití v hotelu jsou desítky. Můžete tento nápoj podávat na recepci jako občerstvení pro příchozí hosty, přidat jim k tomu potřebné informace a produkt dále prodávat v balení na recepci. Můžete jej nabízet na snídaních jako upgrade (doporučená cena 26 Kč za jednu dávku), zapojit do wellness procedur jako přírodní antidepresivum nebo produkt podporující vnitřní anti-aging, tedy zpomalení degenerace vnitřního těla. Slyšet na tento produkt by také mohli hosté lázní a lázeňských hotelů. Podle vypracovaných studií LaVita působí jako podpora léčby a regenerace a zvyšuje účinnost léků bez vedlejších účinků. Zavděčíte se tak nejen skupinám vegetariánů, veganů a vyznavačům raw food, ale také kategorii pracovně vytížených osob a klientům trpícím na překyselení organismu a nedostatek vitamínů v těle. Více informací, stejně jako objednávky můžete pořídit na www.lavita-czech.cz/.

Spaste svoje duše

Moderní zelené hotely se čím dál větší měrou zabývají tím, aby se s co nejmenším dopadem na životní prostředí co nejlépe staraly také o to, jak se u nich hosté cítí. K celému zelenému hnutí patří také všemožné aktivní využití volného času stejně jako navození příjemného a uklidňujícího prostředí. Není tedy divu, že některé z nich své fungování zasvětily hodinám jógy, pilates, speciálním masážím nebo netradičním aktivitám.

Yogahaus Samvit, Neuhaus

Nedaleko německého Mnichova se nachází místo zasvěcené józe. Aby zde všechno fungovalo tak, jak má, nepoužívá se v prostorách tohoto hotelu žádné maso, ryby, vejce, alkohol, káva, tabák a jiné drogy. Každý den začíná v 7 hodin ráno meditací a hodinou jógy, které jsou pro účastníky povinné. Okolí hotelu nabízí vše, na co si jen hosté vzpomenou, křišťálově čisté jezero, blízký lyžařský resort, cyklo stezky nebo turistiku.

Resort Svatá Kateřina, Počátky

Na podobném principu je založen také Resort Svatá Kateřina. Už jen příjezd do hotelu naznačuje, v jakém duchu zde pobyty probíhají – nesmíte sem vlastním autem a z nedalekého Pelhřimova vás do resortu přiveze minibus. Stejně jako automobily je zde omezeno používání mobilních telefonů a další elektroniky, na pokoji televizi určitě nenajdete. Zato zřejmě úplně vše, o čem kdy vaše po relaxu toužící duše snila. Můžete jezdit na koni, hrát golf, jezdit se psím spřežením nebo hrát tenis, hubnout pod dohledem nebo jen tak relaxovat a meditovat. I k těmto činnostem je zde nepřeberně možností. Od magického kamenného kruhu Druidů, po různé druhy jógy, pilates nebo ájurvérské masáže. Na jaře příštího roku se zde chystají otevřít ájurvédský pavilon, který okruh meditace ještě o něco rozšíří.

TIP: Vůně pro váš prostor

Vůně jsou součástí lidského i životního prostředí již od dávných věků. Někdy se ale v hotelových prostorách zdá, že se na ně tak trochu zapomíná. Hotelový bazén host cítí už na recepci, v pokoji páchne cigaretový kouř, i když je označen za nekuřácký, a hotelovou restauraci je možné najít po čichu už po opuštění pokoje. Tak by to ale určitě být nemělo. A k tomu, aby se hotelem nesla jedna specifická vůně, nebo klidně v každé části hotelu jiná, vám mohou pomoci éterické oleje a difuzéry. Jednou ze společností, která se podobnými produkty zabývá, je např. německá firma Olori. Voňavé sáčky, sklenice a difuzéry zde pořídíte od 149 Kč a vonět vám v hotelu budou až 18 měsíců. Zakoupit je můžete na www.svetvune.cz.

Jak se ale v jednotlivých vůních vyznat, když na výběr jich máte přes třicet? Jednoduše, můžete se například zaměřit na roční období – na jaře zařadit vůně jemné, v létě osvěžující, na podzim zahřívající a v zimě vánoční. Zvolit tu správnou vůni můžete také podle situace (problému), který chcete v prostoru vyřešit. S tím vám pomůže průvodce vůní a následující  piktogram:

Vy byste se ale chtěli rozhodnout podle jednotlivých hotelových prostor? Klidně. Pak do otevřených prostor jako je recepce, umístěte tyčinkové aroma difuzéry, které provoní až 60 metrů čtverečních a navíc tvoří krásný designový doplněk. Určitě si do tohoto prostoru pořiďte vůni citrusů, koření a květin, v tomto období je vhodná například skořice s pomerančem. V restauraci pak upotřebíte jemně kořeněnou vůni majoránky nebo rozmarýnu.

Pro relax

Do wellness umístěte například vonné sklenice, které se dají opětovně otevřít a zavřít, čímž můžete vůni regulovat. Chybu neuděláte vůněmi jako je kadidlo, skořice nebo santalové dřevo. Fitness a bazén zase potřebují pročistit vzduch a pohltit zápach, sem patří vůně kafru, anti tabáku nebo jasmínu.

Do hotelových pokojů můžete umístit vonné sklenice i v menším provedení (bergamot, citronela, mandarinka, jasmín), nebo do skříní zavěsit vonné sáčky (levandule, růže, pomerančové květy). Originální a netradiční hotely pak určitě uvítají aroma difuzéry bez alkoholu, hodit se sem bude například vůně Luxury s dřevitými tóny a ovocným akcentem nebo vůně Nice day s trochou skořice, zelených čajových lístků a jasmínu.

Darujte vůni

Vůněmi, a to obzvlášť teď před koncem roku, můžete udělat radost například obchodním partnerům. Nemusí jít jen o samotné difuzéry a vonné sklenice, pořídit je totiž můžete například ve formě dřevěných krabiček s bločkem na poznámky nebo  keramických koulí, které skvěle doplní každou recepci nebo kancelářský stůl.

Nápadů, jak se zapojit do ochrany životního prostředí, třeba jen i malou a nenápadnou službou, jsou desítky. Na jejich počátku stojí rozhodnutí o tom, jakým směrem chcete, aby se váš hotel, případně vaši hosté ubírali. Nevíte-li si rady, jaký koncept se nejlépe hodí pro fungování vašeho hotelu, začtěte se do dalšího z našich článků. Tentokrát o tom, jak v pěti krocích nasměrovat hotel do úspěšné budoucnosti.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..